Colectia: Lecturi Critice
Anul aparitiei: 2023
Nr. pagini: 378 pagini
Tip coperta: necartonata
ISBN: 9786061721702
Categorii: Fictiune, Antologii, Critica literara, Carti
CONSTANTIN CUBLEȘAN (n. 1939), prof. univ. dr., critic și istoric literar. Autor a numeroase volume monografice despre scriitori români clasici și contemporani. În ultimii ani s-a preocupat de evoluția poeziei actuale, publicând mai multe volume de exegeze despre poeții clujeni și nu numai: Pasiunea lecturii (2008); Poezia, mereu poezia (2016); Poezia de toate zilele (2017); Poezia de zi și noapte (2019); Poeții Stelei. 70. (2019); Poezia în lumini și umbre (2020); Poezia de azi pe mâine (2021). Rod al acestor investigații este actuala sinteză panoramică asupra liricii de azi a scriitorilor clujeni.

„Cum spuneam altă dată, povestitor cu har şi plăcute tabieturi, autor de micromonografii critice, istoric literar, dramaturg şi poet, coordonator de ample proiecte editoriale, C. Cubleşan este cititorul-de-serviciu al zgomotoasei şi superficialei, în multe privințe, tranziții româneşti, unul care citeşte metodic, cu pedanterie ardelenească, netulburat de scandalul zilei, cărțile vremii şi le consemnează, în alcătuiri unitare şi temeinice, existența (…) Calitatea esențială a scrisului său este, de altminteri, fidelitatea cu care citeşte textul/textele unei epoci, atenuând umori negre şi ascultând de o «lege» de sonoritate slaviciană: «Noi trebuie să fim cinstiți faţă de noi înșine şi să ne respectăm mereu propria conștiință».”

IRINA PETRAȘ

„Neobosit rob al cuvântului, al scrisului zilnic, Constantin Cubleşan e gata oricând să devoreze o bibliotecă într-o săptămână, să-i treacă prin mână producția de poezie sau proză dintr-un an, sau toate cărțile unei edituri (…) Onestitatea şi dragostea pe care a manifestat-o în tot ce a scris până acum îl transformă într-un mare truditor şi «trădător» de cuvinte, un slujitor devotat al frumosului.”

MIRCEA POPA

„Instantaneele critice propuse de Constantin Cubleșan, au un pronunțat caracter sintetic. Uneori în sintagma titlului e concentrată esența unei opere poetice, specificitatea unei structuri lirice (…) Constantin Cubleșan, el însuși poet, e sedus de «candoarea poeziei» și caută a se exalta în faldurile metaforei ca un bun cititor dotat cu fantezie și pricepere, fără a abuza de extensia encomiastică. Știe cam tot ce trebuie despre opera, viața și activitatea literară a celor recenzați, oferind informații pertinente, decupate din memoria și experiența de viață a unui literat octogenar fericit, care și-a pus numele pe o sumedenie de cărți.”

ADRIAN ȚION

Alte carti de CONSTANTIN CUBLESAN:
Repere critice eminesciene