CONT CLIENT | CONTACT | INFO
Coș de cumpărături
0 produse
COS CUMPARATURI

Carte de pictura. Bazele iconografiei

Cod produs: 273144
Autor(i): Todor Mitrovic
Editura: Bizantina
Anul aparitiei: 2015
Nr. pagini: 343 pagini
ISBN: 9786068112343
Preţ de listă: 120,00 lei
Preţul nostru: 108,00 lei
Economisiţi: 12,00 lei (10%)
Disponibilitate: in stoc
Livrare estimativă: 3 zile

» modalitati transport
» info disponibilitate si retur
» formular contact

Descriere

Mitrović reuseste printr-un altoi de pricepere, harnicie, smerenie si un dar venit de sus, sa propuna o innoitoare viziune iconografica crestin-ortodoxa, care fermenteaza benefic! E o deschidere...

Vladimir Bulat pe:

http://ochiuldeveghe.over-blog.com

Prefata


Cartea din fata cititorilor este un manual de pictura destinat studentilor scolii Superioare de Arte si Conservare a Bisericii Ortodoxe Sarbe. Chiar daca prin titlu, structura si continut se leaga direct de disciplina Bazele iconografiei, care se studiaza in anul II la ciclul de licenta din cadrul ambelor specializari ale acestei scoli superioare, prin tematica sa si volumul mare de material scris si vizual, acesta poate fi utilizat si ca o sursa de baza pentru practica picturii de pe parcursul ciclurilor ulterioare de studii. Desigur, ca orice material universitar tiparit, si manualul nostru este accesibil in aceeasi masura atat publicului larg, cat si oricarei critici constructive care poate rezulta din utilizarea diferita a manualului. in acest sens, cititorul paginilor care urmeaza va lua cunostinta, inainte de toate, cu contextul pedagogic care a determinat aparitia acestora.

Etapa de intalnire cu pictura bisericeasca, pe care aceasta carte incearca sa o situeze intr-un context pedagogic, este una specifica sub mai multe aspect, si anume, dupa stapinirea disciplinei din anul I referitoare la bazele desenului iconografic, studentul pentru prima data se dedica in intregime lucrului cu culoarea si pensula. Totusi, manualul nu este destinat numai intalnirii cu culorea ca element al picturii. Reflectia asupra culorii, ca partea vizuala cea mai relativa si, se pare, cel mai greu de explicat a oricarei picturi, la primii pasi in cunoasterea iconografiei, face loc procesului de stapinire a unei abordari specifice a pictarii in straturi, de la intunecat spre luminos, care se dezvolta in pictura bizantina (medievala). in acest sens, s-ar putea spune ca predarea practica, aflata in faza despre care este vorba in acest manual, este undeva la jumatatea drumului intre desen si pictura (in sensul deplin al acestui cuvant). Studentul se va sluji de o paleta esentiala de pigmenti pentru ca prin pomenita abordare picturala – pe care ulterior in text o vom evidentia ca luminare – sa poata explica forma chipului si a corpului (drapajul) prin care este prezentat portretul sfintilor din icoane. S-ar putea spune ca va lua cunostinta cu materia picturii, mai precis cu acea activitate de aplicare pe suport a picturii, cu ajutorul careia se obtine iluzia contururilor specifice in cazul portretului iconografic, fara a intra detaliat in complexa tematica referitoare la natura relationala a culorii si infinitele raporturi complexe (coloristice) sub care apare aceasta trasatura.

Din punctul de vedere mai putin tehnic, poetic, dar si teoretic (teologic, simbolic), s-ar putea afirma ca, pe scurt, tema acestei carti este lumina si raportul ei cu chipul (cu fata si corpul) sfintilor. Desigur, despre lumina nu se poate vorbi in pictura fara sa se faca referire la materialul coloristic prin care o reprezentam, dar practica pedagogica a demonstrat ca discutia despre culoare, ca mijloc de exprimare in pictura bisericeasca, e mai practic sa se realizeze in etapele mai avansate ale scolarizarii. Tinand cont de faptul ca predarea cursurilor de pictura in etapa studiilor careia aceasta carte ii este destinata este comuna pentru toti studentii ambelor sectii din programa de studiu (pentru detalii a se vedea curriculumul de pe site-ul www.akademijaspc.edu.rs), si se orienteaza spre cunoasterea metodei de aplicare a luminii, care se foloseste in toate tehnicile de pictura legate de pictura bisericeasca (indirect chiar si in cazul mozaicului), continutul acestui manual nu este sub nicio forma corespunzator formatelor sau tehnicilor picturale pentru a caror insusire studentul se va consacra cu mult mai mult in etapele urmatoare ale scolarizarii. in acest sens, in aceeasi masura sunt utilizate materiale din istoria artei picturii de icoane, de fresce sau de realizare a mozaicurilor, iar numeroasele exemple vizuale de abordare picturala pot fi folosite - pe langa cultivarea aptitudinilor pentru materia picturii, care prin accentuarea orientarilor auctoriale individuale, se va dezvolta in timp – ca o introducerea vizuala la oricare dintre tehnicile picturale murale sau de sevalet. Totusi, deoarece autorul acestui manual este prin orientarea sa practica un iconar, care cel mai adesea isi expune lucrarile intr-un atelier pentru picturile de sevalet, este de asteptat ca tocmai o astfel de experienta picturala sa aiba o influenta dominanta atat in exemplele reproduse, cat si in observatiile teoretice sustinute.


Chiar daca acest manual apare inainte de toate ca un suport pedagogic destinat predarii practice, aceeasi atentie este dedicata si aspectului teoretic. Volumul acestui aspect din continutul manualului chiar depaseste intrucatva necesitatile studentului de nivel mediu de la pictura. Deoarece domeniul artistic caruia i se consacra studentul este marcat de o uriasa si indelungata traditie teoretica, am considerat, in concordanta cu politica educationala generala din institutia noastra superioara, ca pentru fiecare student existenta posibilitatii de a-si mari la maximum campul de interes teoretic trebuie sa fie o parte componenta a procesului concret de instruire artistica. Pentru a se atinge acest lucru, materialul teoretic este clasificat din punct de vedere al planului la doua niveluri: 1) textul de baza, care studentului mediu ar trebui sa-i usureze accesul atat la exemplele vizuale practice, cat si la bogatul fundal istoric, estetic si teologic in care acestea au aparut – cu exemplele noastre si arta pe care acestea incearca sa o lamureasca; 2) notele de subsol, care in afara aparatului critic, mai contin si explicatii detaliate, citate ilustrative din bibliografia relevanta, precum si cateva din posibilitatile de discutare a abordarilor teoretice prezentate (si care se presupune ca-l pot stimula pe student in procesul de construire a pozitiilor sale estetice, intelectuale si critice). Deoarece am considerat ca granitele necesitatilor pedagogice ale invatamantului artistic, la fel ca in practica, nici in teorie nu este de asteptat sa fie definite intr-un mod prea categoric, ne-am hotarat ca (in locul definitiilor) aceste granite sa le intelegem ca pe o anumita zona larga de trecere de la cerintele introductive de baza, spre spatiul cultural nelimitat, care se afla in spatele fiecarei arte. Punctele de vedere care au determinat o astfel de abordare a acestei arii au marcat si dimensiunile aparatului nostru critic, explicativ si polemic. in arta care este preocupata de „perspectiva inversa”, si chiar si de „timpul inversat”, si in al carei cadru se afla dintotdeauna o buna parte a picturii insasi, nu trebuie sa fie o surpriza daca se arata cum acest domeniu teoretic de trecere poate sa devina de folos in aceeasi masura precum este si continutul (de baza) conturat prin acesta.


Continutul notelor noastre extinse, precum si numeroasele ilustrari care insotesc acest text pot avea, prin urmare, o destul de larga destinatie. Campul multidisciplinar avut in vedere prin aceste mijloace – informatiile conexe din istoria artei, estetica, teologie…la un loc cu experienta practica de pictura – poate fi in aceeasi masura folosit ca o rampa pentru o cercetare artistico-teoretica din anii mai mari de studiu. Metoda de prezentare, precum si volumul materialului propus ar trebui sa ofere studentului accesul intr-o anumita masura enciclopedic, dar si creativ, la diferitele informatii si discipline de cunoastere care ii pot fi de mare folos si il pot inspira in momentul realizarii artistice practice, pentru a caror cunoastere este dedicat acest volum. in cele din urma, intreaga carte reprezinta o adresare a pictorilor catre pictori – printr-o talmacire pedagogica a artei care, prin toate variatiile iconografice posibile, si-a pastrat portretul ei sacralizat ca unul dintre punctele sale centrale de interes estetico-teologic.

Tocmai din cauza acestei specificitati, aproape intregul cuprins al cartii care se afla in fata cititorului poate deveni util in cunoasterea directa sau indirecta a indelungatei istorii, teorii si practici iconografice ale Bisericii Rasaritene. Printre sursele care sunt citate in note si in bibliografie, si a multor altora care nu au putut fi mentionate, se evidentiaza personalitati carora, prin influenta lor nemijlocita asupra autorului, prin aceasta carte le revin multumiri pentru cea mai mare parte a meritelor sale (iar minusurile se datoreaza doar autorului). Inainte de toate suntem recunoscatori recenzentilor, episcopului Ignatie (Midić), profesorului Čedomir Vasić si profesoarei Svetlana Pejić, fara ale caror sfaturi practice si sprijin, cartea nu ar fi putut sa se infatiseze opiniei publice. in mod deosebit, trebuie remarcata colaborarea indelungata cu colega Pejić, a carei rabdare de lectura fara cusur si atentie au influentat in cea mai mare masura cadrele teoretice care sunt trasate aici. Apoi, suntem recunoscatori primilor cititori ai acestui material, ierodiaconului Aleksandar (Subotić) si Bojanei Bošković pentru sustinerea si opiniile critice, precum si colegilor Vladimir Tatarević si Filip Davidović pentru ajutorul dat in realizarea materialului fotografic. in ceea ce priveste partea organizatorica si materiala, pentru aparitia acestei editii suntem recunoscatori: protoiereului Radomir Popović, diaconului Ivica Čairović, lui Dragan Čurović, Milivoj Ranđić, Nikola Drobnjaković, Aleksandar Ilčić si Vladimir Vuković. De- sigur, suntem indatorati tuturor acelora a caror rabdare este incrustata in fiecare pagina a acestei carti ce sta in fata cititorului: sotiei Ana si fiului Maksim, care au avut insemnatatea unei surse de inspiratie nepretuita, precum si parintilor Radmila si Milenko, care, ca doi pedagogi adevarati, au sprijinit constant si fara rezerve toate proiec- tele de pana acum ale autorului. Acest material didactic le este consacrat lor amandurora.

Volumul Carte de pictura. Bazele iconografiei. Este un tratat pe care autorul l-a scris special pentru uzul studentilor sai de la Scoala Superioara de Arte & Conservare a Bisericii Ordoxe Sirbe, din Belgrad. Cartea reprezinta un munte de eruditie, informatie, dar si o abordare esentialmente diferita, proprie - pe care autorul indeamna pe oricine o va ceti, sa nu-l urmeze intocmai. Metoda pe care oricare cetitor sa o priveasca cu detasare, spirit critic & cu un calm stoic. Se poate crede ca acest tratat este unul in continuarea celor tardo-medievale, de care mustea odinioara iconografia Rasaritului, doar ca poarta o infuzie de mentalitate & persuasiune contemporane...

Mitrović reuseste printr-un altoi de pricepere, harnicie, smerenie si un dar venit de sus, sa propuna o innoitoare viziune iconografica crestin-ortodoxa, care fermenteaza benefic! E o deschidere...

Vladimir Bulat pe:

http://ochiuldeveghe.over-blog.com

Prefata


Cartea din fata cititorilor este un manual de pictura destinat studentilor scolii Superioare de Arte si Conservare a Bisericii Ortodoxe Sarbe. Chiar daca prin titlu, structura si continut se leaga direct de disciplina Bazele iconografiei, care se studiaza in anul II la ciclul de licenta din cadrul ambelor specializari ale acestei scoli superioare, prin tematica sa si volumul mare de material scris si vizual, acesta poate fi utilizat si ca o sursa de baza pentru practica picturii de pe parcursul ciclurilor ulterioare de studii. Desigur, ca orice material universitar tiparit, si manualul nostru este accesibil in aceeasi masura atat publicului larg, cat si oricarei critici constructive care poate rezulta din utilizarea diferita a manualului. in acest sens, cititorul paginilor care urmeaza va lua cunostinta, inainte de toate, cu contextul pedagogic care a determinat aparitia acestora.

Etapa de intalnire cu pictura bisericeasca, pe care aceasta carte incearca sa o situeze intr-un context pedagogic, este una specifica sub mai multe aspect, si anume, dupa stapinirea disciplinei din anul I referitoare la bazele desenului iconografic, studentul pentru prima data se dedica in intregime lucrului cu culoarea si pensula. Totusi, manualul nu este destinat numai intalnirii cu culorea ca element al picturii. Reflectia asupra culorii, ca partea vizuala cea mai relativa si, se pare, cel mai greu de explicat a oricarei picturi, la primii pasi in cunoasterea iconografiei, face loc procesului de stapinire a unei abordari specifice a pictarii in straturi, de la intunecat spre luminos, care se dezvolta in pictura bizantina (medievala). in acest sens, s-ar putea spune ca predarea practica, aflata in faza despre care este vorba in acest manual, este undeva la jumatatea drumului intre desen si pictura (in sensul deplin al acestui cuvant). Studentul se va sluji de o paleta esentiala de pigmenti pentru ca prin pomenita abordare picturala – pe care ulterior in text o vom evidentia ca luminare – sa poata explica forma chipului si a corpului (drapajul) prin care este prezentat portretul sfintilor din icoane. S-ar putea spune ca va lua cunostinta cu materia picturii, mai precis cu acea activitate de aplicare pe suport a picturii, cu ajutorul careia se obtine iluzia contururilor specifice in cazul portretului iconografic, fara a intra detaliat in complexa tematica referitoare la natura relationala a culorii si infinitele raporturi complexe (coloristice) sub care apare aceasta trasatura.

Din punctul de vedere mai putin tehnic, poetic, dar si teoretic (teologic, simbolic), s-ar putea afirma ca, pe scurt, tema acestei carti este lumina si raportul ei cu chipul (cu fata si corpul) sfintilor. Desigur, despre lumina nu se poate vorbi in pictura fara sa se faca referire la materialul coloristic prin care o reprezentam, dar practica pedagogica a demonstrat ca discutia despre culoare, ca mijloc de exprimare in pictura bisericeasca, e mai practic sa se realizeze in etapele mai avansate ale scolarizarii. Tinand cont de faptul ca predarea cursurilor de pictura in etapa studiilor careia aceasta carte ii este destinata este comuna pentru toti studentii ambelor sectii din programa de studiu (pentru detalii a se vedea curriculumul de pe site-ul www.akademijaspc.edu.rs), si se orienteaza spre cunoasterea metodei de aplicare a luminii, care se foloseste in toate tehnicile de pictura legate de pictura bisericeasca (indirect chiar si in cazul mozaicului), continutul acestui manual nu este sub nicio forma corespunzator formatelor sau tehnicilor picturale pentru a caror insusire studentul se va consacra cu mult mai mult in etapele urmatoare ale scolarizarii. in acest sens, in aceeasi masura sunt utilizate materiale din istoria artei picturii de icoane, de fresce sau de realizare a mozaicurilor, iar numeroasele exemple vizuale de abordare picturala pot fi folosite - pe langa cultivarea aptitudinilor pentru materia picturii, care prin accentuarea orientarilor auctoriale individuale, se va dezvolta in timp – ca o introducerea vizuala la oricare dintre tehnicile picturale murale sau de sevalet. Totusi, deoarece autorul acestui manual este prin orientarea sa practica un iconar, care cel mai adesea isi expune lucrarile intr-un atelier pentru picturile de sevalet, este de asteptat ca tocmai o astfel de experienta picturala sa aiba o influenta dominanta atat in exemplele reproduse, cat si in observatiile teoretice sustinute.


Chiar daca acest manual apare inainte de toate ca un suport pedagogic destinat predarii practice, aceeasi atentie este dedicata si aspectului teoretic. Volumul acestui aspect din continutul manualului chiar depaseste intrucatva necesitatile studentului de nivel mediu de la pictura. Deoarece domeniul artistic caruia i se consacra studentul este marcat de o uriasa si indelungata traditie teoretica, am considerat, in concordanta cu politica educationala generala din institutia noastra superioara, ca pentru fiecare student existenta posibilitatii de a-si mari la maximum campul de interes teoretic trebuie sa fie o parte componenta a procesului concret de instruire artistica. Pentru a se atinge acest lucru, materialul teoretic este clasificat din punct de vedere al planului la doua niveluri: 1) textul de baza, care studentului mediu ar trebui sa-i usureze accesul atat la exemplele vizuale practice, cat si la bogatul fundal istoric, estetic si teologic in care acestea au aparut – cu exemplele noastre si arta pe care acestea incearca sa o lamureasca; 2) notele de subsol, care in afara aparatului critic, mai contin si explicatii detaliate, citate ilustrative din bibliografia relevanta, precum si cateva din posibilitatile de discutare a abordarilor teoretice prezentate (si care se presupune ca-l pot stimula pe student in procesul de construire a pozitiilor sale estetice, intelectuale si critice). Deoarece am considerat ca granitele necesitatilor pedagogice ale invatamantului artistic, la fel ca in practica, nici in teorie nu este de asteptat sa fie definite intr-un mod prea categoric, ne-am hotarat ca (in locul definitiilor) aceste granite sa le intelegem ca pe o anumita zona larga de trecere de la cerintele introductive de baza, spre spatiul cultural nelimitat, care se afla in spatele fiecarei arte. Punctele de vedere care au determinat o astfel de abordare a acestei arii au marcat si dimensiunile aparatului nostru critic, explicativ si polemic. in arta care este preocupata de „perspectiva inversa”, si chiar si de „timpul inversat”, si in al carei cadru se afla dintotdeauna o buna parte a picturii insasi, nu trebuie sa fie o surpriza daca se arata cum acest domeniu teoretic de trecere poate sa devina de folos in aceeasi masura precum este si continutul (de baza) conturat prin acesta.


Continutul notelor noastre extinse, precum si numeroasele ilustrari care insotesc acest text pot avea, prin urmare, o destul de larga destinatie. Campul multidisciplinar avut in vedere prin aceste mijloace – informatiile conexe din istoria artei, estetica, teologie…la un loc cu experienta practica de pictura – poate fi in aceeasi masura folosit ca o rampa pentru o cercetare artistico-teoretica din anii mai mari de studiu. Metoda de prezentare, precum si volumul materialului propus ar trebui sa ofere studentului accesul intr-o anumita masura enciclopedic, dar si creativ, la diferitele informatii si discipline de cunoastere care ii pot fi de mare folos si il pot inspira in momentul realizarii artistice practice, pentru a caror cunoastere este dedicat acest volum. in cele din urma, intreaga carte reprezinta o adresare a pictorilor catre pictori – printr-o talmacire pedagogica a artei care, prin toate variatiile iconografice posibile, si-a pastrat portretul ei sacralizat ca unul dintre punctele sale centrale de interes estetico-teologic.

Tocmai din cauza acestei specificitati, aproape intregul cuprins al cartii care se afla in fata cititorului poate deveni util in cunoasterea directa sau indirecta a indelungatei istorii, teorii si practici iconografice ale Bisericii Rasaritene. Printre sursele care sunt citate in note si in bibliografie, si a multor altora care nu au putut fi mentionate, se evidentiaza personalitati carora, prin influenta lor nemijlocita asupra autorului, prin aceasta carte le revin multumiri pentru cea mai mare parte a meritelor sale (iar minusurile se datoreaza doar autorului). Inainte de toate suntem recunoscatori recenzentilor, episcopului Ignatie (Midić), profesorului Čedomir Vasić si profesoarei Svetlana Pejić, fara ale caror sfaturi practice si sprijin, cartea nu ar fi putut sa se infatiseze opiniei publice. in mod deosebit, trebuie remarcata colaborarea indelungata cu colega Pejić, a carei rabdare de lectura fara cusur si atentie au influentat in cea mai mare masura cadrele teoretice care sunt trasate aici. Apoi, suntem recunoscatori primilor cititori ai acestui material, ierodiaconului Aleksandar (Subotić) si Bojanei Bošković pentru sustinerea si opiniile critice, precum si colegilor Vladimir Tatarević si Filip Davidović pentru ajutorul dat in realizarea materialului fotografic. in ceea ce priveste partea organizatorica si materiala, pentru aparitia acestei editii suntem recunoscatori: protoiereului Radomir Popović, diaconului Ivica Čairović, lui Dragan Čurović, Milivoj Ranđić, Nikola Drobnjaković, Aleksandar Ilčić si Vladimir Vuković. De- sigur, suntem indatorati tuturor acelora a caror rabdare este incrustata in fiecare pagina a acestei carti ce sta in fata cititorului: sotiei Ana si fiului Maksim, care au avut insemnatatea unei surse de inspiratie nepretuita, precum si parintilor Radmila si Milenko, care, ca doi pedagogi adevarati, au sprijinit constant si fara rezerve toate proiec- tele de pana acum ale autorului. Acest material didactic le este consacrat lor amandurora.

- See more at: http://www.librariabizantina.ro/carte-de-pictura-bazele-iconografiei-tudor-mitrovic.html#sthash.8Di6MUJ1.dpuf

Volumul Carte de pictura. Bazele iconografiei. Este un tratat pe care autorul l-a scris special pentru uzul studentilor sai de la Scoala Superioara de Arte & Conservare a Bisericii Ordoxe Sirbe, din Belgrad. Cartea reprezinta un munte de eruditie, informatie, dar si o abordare esentialmente diferita, proprie - pe care autorul indeamna pe oricine o va ceti, sa nu-l urmeze intocmai. Metoda pe care oricare cetitor sa o priveasca cu detasare, spirit critic & cu un calm stoic. Se poate crede ca acest tratat este unul in continuarea celor tardo-medievale, de care mustea odinioara iconografia Rasaritului, doar ca poarta o infuzie de mentalitate & persuasiune contemporane...

Mitrović reuseste printr-un altoi de pricepere, harnicie, smerenie si un dar venit de sus, sa propuna o innoitoare viziune iconografica crestin-ortodoxa, care fermenteaza benefic! E o deschidere...

Vladimir Bulat pe:

http://ochiuldeveghe.over-blog.com

Prefata


Cartea din fata cititorilor este un manual de pictura destinat studentilor scolii Superioare de Arte si Conservare a Bisericii Ortodoxe Sarbe. Chiar daca prin titlu, structura si continut se leaga direct de disciplina Bazele iconografiei, care se studiaza in anul II la ciclul de licenta din cadrul ambelor specializari ale acestei scoli superioare, prin tematica sa si volumul mare de material scris si vizual, acesta poate fi utilizat si ca o sursa de baza pentru practica picturii de pe parcursul ciclurilor ulterioare de studii. Desigur, ca orice material universitar tiparit, si manualul nostru este accesibil in aceeasi masura atat publicului larg, cat si oricarei critici constructive care poate rezulta din utilizarea diferita a manualului. in acest sens, cititorul paginilor care urmeaza va lua cunostinta, inainte de toate, cu contextul pedagogic care a determinat aparitia acestora.

Etapa de intalnire cu pictura bisericeasca, pe care aceasta carte incearca sa o situeze intr-un context pedagogic, este una specifica sub mai multe aspect, si anume, dupa stapinirea disciplinei din anul I referitoare la bazele desenului iconografic, studentul pentru prima data se dedica in intregime lucrului cu culoarea si pensula. Totusi, manualul nu este destinat numai intalnirii cu culorea ca element al picturii. Reflectia asupra culorii, ca partea vizuala cea mai relativa si, se pare, cel mai greu de explicat a oricarei picturi, la primii pasi in cunoasterea iconografiei, face loc procesului de stapinire a unei abordari specifice a pictarii in straturi, de la intunecat spre luminos, care se dezvolta in pictura bizantina (medievala). in acest sens, s-ar putea spune ca predarea practica, aflata in faza despre care este vorba in acest manual, este undeva la jumatatea drumului intre desen si pictura (in sensul deplin al acestui cuvant). Studentul se va sluji de o paleta esentiala de pigmenti pentru ca prin pomenita abordare picturala – pe care ulterior in text o vom evidentia ca luminare – sa poata explica forma chipului si a corpului (drapajul) prin care este prezentat portretul sfintilor din icoane. S-ar putea spune ca va lua cunostinta cu materia picturii, mai precis cu acea activitate de aplicare pe suport a picturii, cu ajutorul careia se obtine iluzia contururilor specifice in cazul portretului iconografic, fara a intra detaliat in complexa tematica referitoare la natura relationala a culorii si infinitele raporturi complexe (coloristice) sub care apare aceasta trasatura.

Din punctul de vedere mai putin tehnic, poetic, dar si teoretic (teologic, simbolic), s-ar putea afirma ca, pe scurt, tema acestei carti este lumina si raportul ei cu chipul (cu fata si corpul) sfintilor. Desigur, despre lumina nu se poate vorbi in pictura fara sa se faca referire la materialul coloristic prin care o reprezentam, dar practica pedagogica a demonstrat ca discutia despre culoare, ca mijloc de exprimare in pictura bisericeasca, e mai practic sa se realizeze in etapele mai avansate ale scolarizarii. Tinand cont de faptul ca predarea cursurilor de pictura in etapa studiilor careia aceasta carte ii este destinata este comuna pentru toti studentii ambelor sectii din programa de studiu (pentru detalii a se vedea curriculumul de pe site-ul www.akademijaspc.edu.rs), si se orienteaza spre cunoasterea metodei de aplicare a luminii, care se foloseste in toate tehnicile de pictura legate de pictura bisericeasca (indirect chiar si in cazul mozaicului), continutul acestui manual nu este sub nicio forma corespunzator formatelor sau tehnicilor picturale pentru a caror insusire studentul se va consacra cu mult mai mult in etapele urmatoare ale scolarizarii. in acest sens, in aceeasi masura sunt utilizate materiale din istoria artei picturii de icoane, de fresce sau de realizare a mozaicurilor, iar numeroasele exemple vizuale de abordare picturala pot fi folosite - pe langa cultivarea aptitudinilor pentru materia picturii, care prin accentuarea orientarilor auctoriale individuale, se va dezvolta in timp – ca o introducerea vizuala la oricare dintre tehnicile picturale murale sau de sevalet. Totusi, deoarece autorul acestui manual este prin orientarea sa practica un iconar, care cel mai adesea isi expune lucrarile intr-un atelier pentru picturile de sevalet, este de asteptat ca tocmai o astfel de experienta picturala sa aiba o influenta dominanta atat in exemplele reproduse, cat si in observatiile teoretice sustinute.


Chiar daca acest manual apare inainte de toate ca un suport pedagogic destinat predarii practice, aceeasi atentie este dedicata si aspectului teoretic. Volumul acestui aspect din continutul manualului chiar depaseste intrucatva necesitatile studentului de nivel mediu de la pictura. Deoarece domeniul artistic caruia i se consacra studentul este marcat de o uriasa si indelungata traditie teoretica, am considerat, in concordanta cu politica educationala generala din institutia noastra superioara, ca pentru fiecare student existenta posibilitatii de a-si mari la maximum campul de interes teoretic trebuie sa fie o parte componenta a procesului concret de instruire artistica. Pentru a se atinge acest lucru, materialul teoretic este clasificat din punct de vedere al planului la doua niveluri: 1) textul de baza, care studentului mediu ar trebui sa-i usureze accesul atat la exemplele vizuale practice, cat si la bogatul fundal istoric, estetic si teologic in care acestea au aparut – cu exemplele noastre si arta pe care acestea incearca sa o lamureasca; 2) notele de subsol, care in afara aparatului critic, mai contin si explicatii detaliate, citate ilustrative din bibliografia relevanta, precum si cateva din posibilitatile de discutare a abordarilor teoretice prezentate (si care se presupune ca-l pot stimula pe student in procesul de construire a pozitiilor sale estetice, intelectuale si critice). Deoarece am considerat ca granitele necesitatilor pedagogice ale invatamantului artistic, la fel ca in practica, nici in teorie nu este de asteptat sa fie definite intr-un mod prea categoric, ne-am hotarat ca (in locul definitiilor) aceste granite sa le intelegem ca pe o anumita zona larga de trecere de la cerintele introductive de baza, spre spatiul cultural nelimitat, care se afla in spatele fiecarei arte. Punctele de vedere care au determinat o astfel de abordare a acestei arii au marcat si dimensiunile aparatului nostru critic, explicativ si polemic. in arta care este preocupata de „perspectiva inversa”, si chiar si de „timpul inversat”, si in al carei cadru se afla dintotdeauna o buna parte a picturii insasi, nu trebuie sa fie o surpriza daca se arata cum acest domeniu teoretic de trecere poate sa devina de folos in aceeasi masura precum este si continutul (de baza) conturat prin acesta.


Continutul notelor noastre extinse, precum si numeroasele ilustrari care insotesc acest text pot avea, prin urmare, o destul de larga destinatie. Campul multidisciplinar avut in vedere prin aceste mijloace – informatiile conexe din istoria artei, estetica, teologie…la un loc cu experienta practica de pictura – poate fi in aceeasi masura folosit ca o rampa pentru o cercetare artistico-teoretica din anii mai mari de studiu. Metoda de prezentare, precum si volumul materialului propus ar trebui sa ofere studentului accesul intr-o anumita masura enciclopedic, dar si creativ, la diferitele informatii si discipline de cunoastere care ii pot fi de mare folos si il pot inspira in momentul realizarii artistice practice, pentru a caror cunoastere este dedicat acest volum. in cele din urma, intreaga carte reprezinta o adresare a pictorilor catre pictori – printr-o talmacire pedagogica a artei care, prin toate variatiile iconografice posibile, si-a pastrat portretul ei sacralizat ca unul dintre punctele sale centrale de interes estetico-teologic.

Tocmai din cauza acestei specificitati, aproape intregul cuprins al cartii care se afla in fata cititorului poate deveni util in cunoasterea directa sau indirecta a indelungatei istorii, teorii si practici iconografice ale Bisericii Rasaritene. Printre sursele care sunt citate in note si in bibliografie, si a multor altora care nu au putut fi mentionate, se evidentiaza personalitati carora, prin influenta lor nemijlocita asupra autorului, prin aceasta carte le revin multumiri pentru cea mai mare parte a meritelor sale (iar minusurile se datoreaza doar autorului). Inainte de toate suntem recunoscatori recenzentilor, episcopului Ignatie (Midić), profesorului Čedomir Vasić si profesoarei Svetlana Pejić, fara ale caror sfaturi practice si sprijin, cartea nu ar fi putut sa se infatiseze opiniei publice. in mod deosebit, trebuie remarcata colaborarea indelungata cu colega Pejić, a carei rabdare de lectura fara cusur si atentie au influentat in cea mai mare masura cadrele teoretice care sunt trasate aici. Apoi, suntem recunoscatori primilor cititori ai acestui material, ierodiaconului Aleksandar (Subotić) si Bojanei Bošković pentru sustinerea si opiniile critice, precum si colegilor Vladimir Tatarević si Filip Davidović pentru ajutorul dat in realizarea materialului fotografic. in ceea ce priveste partea organizatorica si materiala, pentru aparitia acestei editii suntem recunoscatori: protoiereului Radomir Popović, diaconului Ivica Čairović, lui Dragan Čurović, Milivoj Ranđić, Nikola Drobnjaković, Aleksandar Ilčić si Vladimir Vuković. De- sigur, suntem indatorati tuturor acelora a caror rabdare este incrustata in fiecare pagina a acestei carti ce sta in fata cititorului: sotiei Ana si fiului Maksim, care au avut insemnatatea unei surse de inspiratie nepretuita, precum si parintilor Radmila si Milenko, care, ca doi pedagogi adevarati, au sprijinit constant si fara rezerve toate proiec- tele de pana acum ale autorului. Acest material didactic le este consacrat lor amandurora.

- See more at: http://www.librariabizantina.ro/carte-de-pictura-bazele-iconografiei-tudor-mitrovic.html#sthash.8Di6MUJ1.dpuf