CONT CLIENT CONTACT TELEFONIC INFO LIBRARIE.NET
Menu LIBRARIE.NET Cos cumparaturi
CAUTARE
LIBRARIE.NET
CAUTARE
COS
Partenogeneza epigonica sau ateismul biologic
Partenogeneza epigonica sau ateismul biologic
PreÈ›: 21.00 lei
  • Carte in stoc la furnizor
  • Livrare estimativă în 5 zile
Cod produs: 161649
Autor(i): Alexandru Tacu
Editura: Editura 3D Arte
Anul aparitiei: 2010
ISBN: 9789738865273
Categorii: Fictiune, Carti
"Translare şi metastazare; o libertate deplină, de aceea uneori periculoasă!
Un îndemn pentru demontarea metaforei ÅŸi trimiterea ei în ÅŸtiinÅ£e, unde nu-i este locul!
De ce?
Nu-mi pot asuma decît un răspuns parÅ£ial.
Pentru că Omul vrea să se autodefinească ÅŸi pentru că scrie motivat ÅŸi este iscoditor în ordinea cunoaÅŸterii.
Este ÅŸi cazul acestui temerar excurs într-o lume a nuanÅ£elor ce se descoperă din mers.
Se aÅŸează în straturi, textul devenind în final “oul originar“, naÅŸterea ÅŸi sfîrÅŸitul. “Åžarpele” trimite la text biblic, legendar, adîncind misterul. “Åžarpele cu pene” (D. H. Lawrence) nu făcea altceva.
Prea multe prejudecaţi strică!
Alexandru Tacu vine, chiar de la începutul destăinuirii sale, în scris, în completarea unui fel particular de jurnal filosofic, tot particular, cu o “demitizare”, cum o numeÅŸte, care se amplifică pe măsură ce ÅŸi noi, cititorii, participăm la elaborarea unui concept propus, în urma unei cercetări ÅŸi urmare a unei revelaÅ£ii de interpretare în nume propriu.
RelaÅ£ia mitocondrie – mister – femeie, impune o demonstraÅ£ie pe măsura conceptului, nu ca o defăimare ÅŸi nici ca o minimalizare, un mesaj între ambiguitatea expresiei Omului biologic, a bărbatului partenogenetic ÅŸi a “omului psihic născut din uniune sexuală”.
Partenogeneza, duce cu gîndul la una dintre scrierile tulburătoare ale lui V. Voiculescu medicul ÅŸi scriitorul.
Ateismul biologic ar decurge din necredinÅ£a că Omul s-ar putea naÅŸte din Femeie – Fecioară ÅŸi prezumÅ£ia unei partenogeneze, ca o exceptie, sau ca la unele plante.
Partenogeneza (gr. Parthenos – virgin; genesis – descendenţă) sau gametul femel nefecundat; un exemplu îl constituie trîntorul la albine, sau cum am spus, “posibilitatea obÅ£inerii unor indivizi normali la unele specii de plante (ex. tutunul) direct din polen (gametul mascul) fără fecundare. (Mic dicÅ£ionar de biologie, 1976, Edit. Albatros).
“Partenogeneza” lui Alexandru Tacu esta declarat epigonică, fapt inclus în titlul cărÅ£ii, acesta fiind un motiv în plus de neîncredere, ceea ce îl apropie pe autor de “Toma necredinciosul”, mergînd pe această linie avînd conotaÅ£ii biblice într-un text laic!
Alexandru Tacu este poet cunoscut ÅŸi recunoscut, încît încercarea sa de interpretare scientistă, între biologie ÅŸi filosofie apare ca inedită, dar ÅŸi ca meditaÅ£ie la vîrsta senectuÅ£ii, cînd conceptul propus aici este firesc rezultatul unei meditaÅ£ii de o viaţă la o problemă care priveÈ™te controverse fireÅŸti!
Cartea avînd moto: “O idee nouă pentru a fi impusă trebuie să fie îndeajuns de nebunească” (Niels Bohr) ne atenÅ£ioneaza, chiar ÅŸi prin aceste cuvinte, despre o aventură într-un teritoriu intangibil sub raportul interpretării ca doctrină: “Dubito ergo cogito“, s-ar putea presupune că aÅŸa s-a născut cartea de faţă, între acelea ce pun probleme filosofului – poet cercetător în arhive.
Ca ÅŸi George Apostu celebru prin sculpturile sale, în care “Tată ÅŸi fiu“, Alexandru Tacu ÅŸi fiul său Mălin, ca ÅŸi fiica sa Alina locuiesc în poezie, un mod de a fi a unei familii cu un cod genetic ilustru aflat nu numai în teritorii literare.
Autorul acestei cărÅ£i scrie citînd din Aristotel: “nici o inteligenţă nu este scutită de un dram de nebunie”.
Filosofia lui Alexandru Tacu despre viaţă (o alură energetică pentru homeosfera integratoare?) ÅŸi moarte (un radical în baza “n” – ca deprindere glacială a timpului), sugerează punctul de plecare întrebător ÅŸi în acelaÅŸi timp afirmativ într-o relativitate a curgerii vremii ÅŸi a spiritului, adaos la dialectica lui Heraclit din Efes!
Este o miÅŸcare în ideile răspîndite în texte concise, racordate la “biologic” ÅŸi “psihologic” confirmînd omul ca fiinţă bio-psiho-socială. Este o caracteristică “Homeostazia ÅŸi gustul de alteritate”.
Aceste afirmaÅ£ii sînt definitorii pentru conÅ£inutul cărÅ£ii, pentru noutatea pe care o aduce în literatura românească. Un mic tratat, perfect încadrabil în tematica acestei “scări” înălÅ£ate către cer, la baza căreia demiurgul ÅŸi-a construit opera, pentru un alt timp mai generos, ÅŸi de ce nu? mai inteligent.
Urmare a partenogenezei epigonice, cum o numeÅŸte autorul, pedalînd pe relativitatea înÅ£elesurilor cuvintelor... ÅŸi Omul este epigon simpatetic, în această carte, cum era de presupus – existenÅ£a lui? “FracÅ£ii de Om!“
Putem fi sau nu de acord cu această filosofie, dar nu putem ignora transcrierea în alt registru (original) al varietăţii speciilor ÅŸi a vietăţilor existente.
Paripateticul nu-i nici el lipsă din acest mod de a privi viaÅ£a ÅŸi lucrurile, ÅŸi timpul – principiu ce aparÅ£ine celui de “al doilea trup al Marelui Tot “. Timpul este ÅŸi el material, ca ÅŸi sufletul, sugestia le întreÅ£ine pe toate într-o stare funcÅ£ională planînd parcă deasupra omului, el însuÅŸi, la rîndu-i, deaspra tuturor fenomenelor dezlegate ÅŸi nedezlegate!
Omul se suprapune ÅŸi se confruntă cu ipostaza proprie în oglinzi deformate.
El este Demiurgul care se caută pe sine, care nu are de fapt un nume.
ForÅ£a metafizică este contopită cu fizicul ÅŸi cu Divinitatea, în concepÅ£ia lui Alexandru Tacu, o forţă care nu-i alta decît Omul (veÅŸnic renăscînd, veÅŸnic renăscut – PUER AETERNUS”).
Despre crearea lumii, sîntem trimiÅŸi la mituri sau aflăm, de ex. că Lucifer era “un fragment de memorie biologică atipică” sau că partenogeneza epigonică (”horror”) este provocată de riscuri imputabile speciei!
Unele analogii, unele silogisme în special fac filosofia din aceste ipoteze “Semnul organic punctiform unde fermentează ateismul biologic!”
Ipotezele sînt tot atîtea semne ale mirării pe cîte sînt necunoscutele ce nasc dintr-una în alta.
Presupun că “Antropogonia” derivînd din “A face“, în ADHAMAH (a fi roÅŸu, în ebraică), sau ADHAM (om făcut din ţărînă, căruia Dumnezeu i-a dat viaţă) reprezintă doar o parte din multele cuvinte ce pot acopri nevoia omului de a se autodefini. împodobită cu simboluri, unele scrise cu majuscule, cum s-a văzut, impune (scrierea), o decodificare. Astfel ISH - simbolul pentru bărbat; ISAH simbolul pentru femeie, sau simboluri cu sensuri diametral opuse: EVA – fiinţă reÅ£inută ulterior în texte, ca mumă a demonilor.
Nu mai puţin tentant numele primei soţii a lui Adam (Lilith, sau EVA).
Antropologia este edificatoare asupra totalităţii ÅŸi a îndemnului la fraternitate mondială justificată prin partenogeneza “laică”, amestec de sugestie ÅŸi evocare. ADAM este făcut din pămînt adus de la Mecca, Ierusalim, Egipt, Africa pămîntul Apusului (mîna stîngă), pămîntul Răsăritului (mîna dreaptă). “Sub inimă i-a lăsat un loc neîmplinit”.
La ce visa Adam? Sînt pagini de o frumuseÅ£e percepută între mister ÅŸi destăinuire, o rugăciune a lui Alexandru Tacu, căruia scepticismul nu-i dă pace!
Au însă ÅŸi din frumuseÅ£ea ”Cîntării Cîntărilor” ÅŸi din ”Psalmii lui David”, descripÅ£ii simbolice, posibil a fi interpretate astăzi, în paginile lui Alexandru Tacu ca intertextualism.
Magnifică este ÅŸi “a doua fiinţă”, EVA (Edith) care… a crescut înaltă (36,19 m… Adam 37,73m, “o potrivire ideală pentru perechea edenică”).
Poemul în proză - ar putea fi numit ÅŸi aÅŸa, scris de Alexandru Tacu, ignoră tiparele ÅŸi este scris în tonul zis modern dar existent dintotdeuna: ”Åžarpele freatic ÅŸi-a împînzit magia în trupul fierbinte al femeii“ sau “Prin arbori pocneau mandibule ÅŸi polimici minerale între ÅŸarpe ÅŸi bărbat “. Corpul străin din trupul femeii devine de-al ei ÅŸi se resoarbe astfel în comuniunea freatică, ea însăşi lirică tran-sparentă, între Eros ÅŸi Tanatos, cum scria medicul - filosof Ion Biberi. Despre facerea lumii, despre păcatul ispăşit despre, “povara crucii”, percepÅ£ia noastră înseamnă interpretare gravă a ceea ce autorul ne sugerează, cum că ura ÅŸi moartea sînt zămislite între un sărut (al lui Iuda?) ÅŸi celălalt sărut, al Evei! O altă ipoteză (cea ateică): “Primul bărbat al omenirii s-a născut partenogenetic dintr-o femeie, a cărei enigmă doar Dumnezeu o desluÅŸea, dacă nu cumva, Dumnezeu a fost femeie” sau un citat bibliografic: “Sînt convins că trupul omului a fost întotdeauna aÅŸa cum îl cunoaÅŸtem noi, anatomiÅŸtii“ (Berlin 1853)…
Comentariile în acest subiect sînt, toate captivante. De ex.: ”Salut involuÅ£ia – fantastica, miraculoasa operă de înnobilare a speciei umane”… ceea ce este greu de admis, deÅŸi ipotezele despre cum s-a ajuns la o astfel de informaÅ£ie nu lipsesc. O anume independenţă, în spirit, este de observat ÅŸi atunci cînd Alexandru Tacu interpretează texte biblice. MeditaÅ£iile sale sugerează o încercare în cunoaÅŸterea a ceea ce s-ar putea defini ca: “filonul ontic al lumii“, adică OMUL! Discursul continuă cu titluri precum: femeia favorabilă, femeia vulnerabilă, femeia mutant. Cartea cuprinde ÅŸi un “glosar de termeni stranii“, aÅŸa îl intitulează autorul, glosar ce cuprinde mai ales formulări medicale sugestive, am zice noi. AlternanÅ£a între ÅŸtiinÅ£ific ÅŸi aliaj ludic – filologic, între trup ÅŸi suflet duce la enunÅ£uri interesante cum ar fi: “Omul psihic – ExfiltraÅ£ia“, alături de “Principiu al doilea al termodinamicii”, sau “feÅ£ele entropiei”… ÅŸi IGVA – principala rasă a antiumanităţii, surprinzător, nu?
Alexandru Tacu ne vorbeşte şi despre pierderea memoriei, despre stări de paroxism malefice.
“Partenogeneza poate fi intuită ca orgasm oniric neotic (necorporal, invizibil)…“ ne spune, deÅŸi noi aflasem de la Rainer Wilhelm, din cartea sa intitulată “FuncÅ£ia orgasmului” apărută în 1995, că implicate biologic sînt “simÅ£ul erotic ÅŸi simÅ£ul social al realităţii”.
Comentarii se pot face multe ÅŸi în genere, cartea dă loc la interpretări, unele pornind de la afirmaÅ£ii cunoscute, de altfel.
Citez din carte: “Jocul hazardului uneori, determină partenogenetic apariÅ£ia pe lume a unor copii sub sigla nălucii: indivizi excentrici, fanatici, caractere deviante cu o puternică patimă pentru unicat, pentru celebritate, temperamente încruciÅŸate, etc.“.
Este de subliniat ÅŸi aplecare lui Alexandru Tacu, în textele cuprinse aici, la temele controversate, multe neclarificate complet nici în prezent. Ele nu sînt clarificate, ba aÅŸ spune, devin ÅŸi mai greu de înÅ£eles ( unele dintre ele).
Mai ales cînd “ÅŸtirile” sînt din surse mass-media care le dau drept noutăţi!
Autorul îl citează inspirat, ca o concluzie, pe Arghezi:
“A bătut în fundul lumii cineva“ – ”Duhovnicească”.
Alexandru Tacu este un gînditor al anilor noÅŸtri, abodează probleme vechi ÅŸi noi ÅŸi insistă în cartea despre care vorbim aici, asupra fenomenului OM în texte provocatoare ce dovedesc încă odată, că pe măsură ce ne cunoaÅŸtem mai bine originile, descoperim alte necunoscute ÅŸi ne reamintim mereu de cartea lui Alexis Carrel: “L’ homme, cet inconnu”.
Tonul catastrofic din unele fraze: “spectru catastrofelic de nedescris”, se precipită la un moment dat, completînd în fapt impresia de viu, de fiinţă care se naÅŸte ÅŸi moare încet, atunci cînd sfîrÅŸitul nu-i un accident, remarcă sugerată de un titlu de carte celebră, amintind vulnerabilitatea noastră: “Un uomo finito” scrisă de Giovanni Papini.
Concluzia unei vieÅ£i încearcă să o aprecieze ÅŸi cărturarul.
Alexandru Tacu: “Fundamental, Omul este înfăşurat în jurul a două axe mobile: memoria biologică ÅŸi sexualitatea “.
Văzută altfel, cartea apare ca un studiu de referinţă pentru interesul cunoaÅŸterii omului complex, aÅŸa cum este în realitate, biologic ÅŸi psihologic în primul rînd.
Autorul, un Ulise modern reuÅŸeÅŸte să încovoaie arcul scriind Odiseea sa la masa de lucru, în bibliotecile timpurilor noastre.
O carte frumoasă şi inedită prin personalitate." Ion Hurjui


Nenumărate treburi lăturalnice m-au sustras în ultima vreme de la lucruri importante. La cîte au năvălit peste biet trupul meu de lucru, s-a mai abătut ÅŸi o gripă, care m-a Å£intuit în odaie ÅŸi în inerÅ£ie trei săptămîni. AÅŸa se face că a rebuit să aÅŸtepte ÅŸi cea de-a doua lectură a manuscrisului tău, căci eu citesc de două ori, la oarecare interval, orice text. înÅ£elegi lesne că îmi cer scuze de întîrziere.
După 50 de ani, am descoperit adolescentul ce erai pe vremea străzii Sabinelor din Bîrlad ÅŸi a peripatetizărilor noastre în Valea Ţărnii, pe care o străbăteam cu regularitate, uneori pînă la Crîng.
Acestor 50 de ani le corespund un gol în cunoaÅŸterea reciprocă, drumurile vieÅ£ii noastre desprinzîndu-se, eu devenind valah, tu rămînînd moldovean.
Citindu-te acum, Å£i-am redescoperit nostalgiile eminesciene din adolescenţă, irepresibila dorinţă de cunoaÅŸtere filozofică ÅŸi de integrare a tot, într-un holism, eminescian ÅŸi el, în care îÅŸi dau întîlnire toate disciplinele cunoaÅŸterii ale căror sănii alunecă pe tălpile enigmei.
De la Sărmanul Dionis, la epopeile hinduse, la categoriile sanscrite, la biologie ÅŸi exprimarea fizică a unora dintre entităţile ei, pînă la îmbrăţiÅŸrea poematică a unei lumi ce se vrea cunoscută prin categoriile, generale prin definiÅ£ie, ale filozofiei ÅŸi termenii preciÅŸi – mai ales astăzi – ai ÅŸtiinÅ£elor exacte.
Manuscrisul este interesant, bine scris ÅŸi se citeÅŸte cu plăcere, chiar atunci cînd derutează, prin idei mai ales, pe unul sau pe altul dintre cititori.
Te-am regăsit în el, simÅ£indu-i – pentru mine – funcÅ£ia de arc peste ani, de punte temporală. Cititorul însă, ÅŸi vorbesc despre mine – a trebuit să facă un permanent efort de obiectivare ÅŸi de sustragere fascinaÅ£iilor, aÅŸa că am reuÅŸit ceea ce mi-am impus, adică să-l parcurg ca ÅŸi cum nu ne-am cunoaÅŸte.
Primă impresie este aceea de apreciabilă densitate, densitatea pîslei, prin mulÅ£ime, varietate ÅŸi amestec al temelor, care ascunde în timp ce exhibă.
O simplificare operată cu grijă s-ar impune.
E o sumă de răspunsuri romantice la întrebări de un perfect clasicism.
O contradicÅ£ie a lucrării stă în aceea că întrebărilor grave li se răspunde cu dispoziÅ£iile fanteziei, cărora e inutil, absurd ÅŸi chiar pleonastic să le opui logica.
O anume terribilita (cum spun italienii printr-un cuvînt care, deÅŸi apropiat de limba noastră, are nuanÅ£e care scapă) cred că ar trebui temperată, deÅŸi ea îÅ£i este proprie structural.
Există apoi o plăcere a izbirii ÅŸi chiar a biciuirii cititorului prin cuvinte rare, neologisme ÅŸi chiar barbarisme, uneori expirate, o tiranie a termenelor forte care numesc intuiÅ£ii milenare ÅŸi noÅ£iuni recente legate de experienÅ£e preferenÅ£ial biologice ÅŸi medicale: entropie, interfaţă, feromon, sinapsă, blastoembriogeneză, lohii, mnemotecă, progerie, xenoplant, menarhă, decusaÅ£ie etc …
Eu sînt ÅŸi nu sînt cititorul ideal.
Sînt, pentru că dubla îndeletnicire, ÅŸtiinÅ£ifică ÅŸi literară mă pune în situaÅ£ia să înÅ£eleg manuscrisul pe toate feÅ£ele, ÅŸi nu sînt, pentru că exigenÅ£a ÅŸtiinÅ£ifică - fatala acribie – mă împiedică să trec peste o serie de noÅ£iuni explicate – ÅŸi articulate în context – neÅŸtiinÅ£ic.
într-un text artistic, adevărul frumuseÅ£ii are voie să corespundă neadevărului ÅŸtiinÅ£ific, metaforelor ÅŸtiinÅ£ifice hazardate, numai că tu priveÅŸti serios realizările ÅŸtiinÅ£ei. Faptul acesta atentează la coerenÅ£a artistică a textului, e un fel de sinucidere a artistului în speranÅ£a vieÅ£ii de apoi a ÅŸtiinÅ£ei. Ceea ce-l mulÅ£umeÅŸte pe cititorul scriitor nu-l mulÅ£umeÅŸte pe cititorul dedat ÅŸtiinÅ£elor exacte. SituaÅ£ia asta face să nu se ÅŸtie cărui cititor se adresează viitoarea carte. Concluzia este că manuscrisul nu-i, ca gen literar, eseu, aÅŸa cum spui. Prin definiÅ£ie eseul tratează într-o manieră liberă ÅŸi sub formă de reflexii un subiect pe care nu trebuie să-l epuizeze, dar felurimea lui se desfăşoară sub imperiul unei singure concepÅ£ii, unei singure optici.
în întregme manuscrisul tău, un anume aer funambulesc este încîntător, numai că deodată e atacat ici ÅŸi colo de oficierea ÅŸtiinÅ£ifică a cîte unui subiect…
Soluţia? Subintitulează volumul nu eseu, ci jurnal, ori jurnal de idei. Mici note vei găsi şi pe manuscris.
îÅ£i împărtăşesc aceste impresii, dragă Sandu, cu o sinceritate totală, în ideea că ele (nu e vorba – Doamne fereÅŸte! de sfaturi) îÅ£i pot fi de folos, mai ales că mi le-ai cerut.
Cu o sinceritate totală spun, potrivit afecÅ£iunii pe care Å£i-o port ÅŸi Å£i-am putat-o o viaţă potrivit preÅ£uirii pe care o am ÅŸi am avut-o pentru neobiÅŸnuita ta personalitate.”

C. D. Zeletin

Alte carti de ALEXANDRU TACU:
Omul interzis
21.00 lei
Stoc furnizor
Mahaleb
Mahaleb 2010
21.00 lei
Stoc furnizor
Alte carti din aceeasi categorie:
Ne vedem in august
59.00 lei
In stoc
Hotul de carti
45.00 29.25 lei -35%
In stoc
Insula copacilor disparuti
59.00 47.20 lei -20%
Stoc furnizor
Alte carti de la EDITURA 3D ARTE:
Estetica numerelor
14.00 lei
Stoc furnizor
31.76 lei
Stoc furnizor
Omul de nicaieri
19.84 lei
Stoc limitat!
Monumente sacre - opere de arta
38.26 lei
Stoc limitat!
NEWSLETTER LIBRARIE.NET FACEBOOK LIBRARIE.NET INSTAGRAM LIBRARIE.NET PINTEREST LIBRARIE.NET YOUTUBE LIBRARIE.NET
© 2024 LIBRARIE.NET SRL
SAL SOL